Alergia czy nietolerancja histaminy?

Alergie to problem narastajÄ…cy w tempie lawinowym. Jeszcze 30 lat temu znaÅ‚o siÄ™ pojedyncze osoby z alergiÄ… wÅ›ród rodziny lub znajomych. DziÅ›... zna siÄ™ pojedyncze osoby bez alergii. WedÅ‚ug badaÅ„ TNS OBOP aż 30% polskich rodzin boryka siÄ™ z astmÄ… lub innymi schorzeniami alergicznymi. Przybywa osób z alergiami pokarmowymi. W wielu przypadkach jednak, pomimo podjÄ™tego leczenia, nie widać poprawy. PrzyczynÄ… tego może być niewÅ‚aÅ›ciwa diagnoza i pomylenie alergii z nietolerancjÄ… histaminy.

Zaparcie_104835841_©_Syda_Productions.jpg

Histamina

Histamina to substancja wytwarzana przez nasz organizm, która jest mu potrzebna w niewielkich iloÅ›ciach. Bierze ona udziaÅ‚ m.in.: w gojeniu ran, wydzielaniu soku żoÅ‚Ä…dkowego, regulacji napiÄ™cia mięśni gÅ‚adkich, wspóÅ‚dziaÅ‚aniu z hormonami. Odpowiada też za powstawanie objawów reakcji alergicznych, ostrzegajÄ…cych nas o „zagrożeniu” ze strony danego pokarmu. Można powiedzieć, że jest to „dobra” histamina.

Jednakże, histamina wystÄ™puje także w żywnoÅ›ci, gdzie powstaje pod wpÅ‚ywem dziaÅ‚ania bakterii. Taka histamina jest szkodliwa i może powodować reakcje zapalne, uczuleniowe, a nawet zatrucia. Jest jej dużo w rybach, owocach morza, peklowanym miÄ™sie, różnych alkoholach, kiszonkach, serach dojrzewajÄ…cych, wyrobach wÄ™dzonych lub marynowanych, czerwonym winie. SÅ‚owem, wszÄ™dzie tam, gdzie w procesie wytwarzania danego produktu spożywczego używane sÄ… bakterie lub w żywnoÅ›ci szybko siÄ™ psujÄ…cej. Bardzo dużo histaminy jest w pokarmach nieÅ›wieżych – w rybie Å›wieżej prawie jej nie ma, w nieÅ›wieżej jest jej aż ok. 1300 mg/kg. NieÅ›wieża ryba w dużej mierze zawdziÄ™cza swój ostry zapach wÅ‚aÅ›nie histaminie. GórnÄ… dopuszczalnÄ… granicÄ… zawartoÅ›ci histaminy w żywnoÅ›ci jest 200 mg / kg produktu.

Jednakże, balans histaminy w organizmie może być zaburzony także przez różne substancje dodawane do żywnoÅ›ci. MogÄ… one powodować nadmierne uwalnianie histaminy zgromadzonej w organizmie. Do najbardziej popularnych należą np. glutaminiany, azotany, siarczyny. ReakcjÄ™ takÄ… mogÄ… wywoÅ‚ać także owoce cytrusowe.

Ser-i-wino-Fotolia_46872337_XS-©-Lsantilli---Fotolia.png

Nietolerancja histaminy

Nietolerancja histaminy to nie alergia, lecz brak równowagi (nadmiar) histaminy w organizmie. Jej objawy pojawiajÄ… siÄ™ wtedy, gdy spożywamy pokarm, na który nie jesteÅ›my de facto uczuleni, ale którego spożycie powoduje podniesienie iloÅ›ci histaminy w organizmie i różne reakcje.

​

U osoby zdrowej histamina, która dostaje siÄ™ do organizmu z pokarmem jest unieszkodliwiana (rozkÅ‚adana) w jelitach przez enzym diaminooksydazy (DAO). Jeżeli wytwarzanie DAO przez organizm jest odpowiednie, spożycie pokarmów z niewielkÄ… iloÅ›ciÄ… histaminy nie szkodzi. Jednakże, u niektórych osób mechanizm ten dziaÅ‚a sÅ‚abo lub w ogóle (można go też dodatkowo osÅ‚abić poprzez spożywanie wiÄ™kszych iloÅ›ci alkoholu i kakao). Jeżeli DAO nie rozkÅ‚ada histaminy w należyty sposób, w organizmie zwiÄ™ksza siÄ™ jej ilość, co wywoÅ‚uje objawy jak przy reakcji alergicznej.

​

Do najbardziej typowych objawów nietolerancji histaminy, zÅ‚udnie przypominajÄ…cych reakcje alergiczne, należą:

• swÄ™dzenie lub zaczerwienienie skóry (najczęściej twarzy i szyi),

• objawy astmatyczne (skurcz mięśni gÅ‚adkich oskrzeli,

• zwiÄ™kszone wydzielanie Å›luzu),

• kichanie, katar,

• zaczerwienienie skóry,

• Å›wiÄ…d i obrzÄ™k oczu,

• wzdÄ™cia, bóle brzucha,

• biegunki i podrażnienia bÅ‚ony Å›luzowej jelita cienkiego.

Po spożyciu pokarmu z iloÅ›ciÄ… histaminy powyżej 200 mg/kg, u osób z nietolerancjÄ…, mogÄ… wystÄ…pić:

zaburzenia oddychania, spadek ciśnienia krwi, a nawet zagrażający życiu wstrząs anafilaktyczny.

​

Różnica pomiÄ™dzy nietolerancjÄ… a alergiÄ…

WażnÄ… funkcjÄ… histaminy jest wspóÅ‚udziaÅ‚ w wywoÅ‚ywaniu reakcji alergicznych. Podczas takiej reakcji, histamina jest uwalniana miejscowo lub ogólnie w wiÄ™kszych iloÅ›ciach jako mediator reakcji alergicznych. Tak wiÄ™c peÅ‚ni ona poniekÄ…d funkcjÄ™ sygnalizatora, który ostrzega nas przed niewÅ‚aÅ›ciwym pokarmem. W tej roli histamina wywoÅ‚uje objawy alergii, ale przyczynÄ… tego zjawiska jest niewÅ‚aÅ›ciwy pokarm. To ważna różnica, gdyż zarówno w nietolerancji histaminy jak i przy reakcji alergicznej, koÅ„cowe objawy alergii sÄ… wywoÅ‚ywane przez histaminÄ™. Jednakże, różnica polega na tym, że przy nietolerancji jest to spowodowane wyÅ‚Ä…cznie nadmiernÄ… iloÅ›ciÄ… histaminy w organizmie, a przy alergii nadmiar histaminy jest odpowiedziÄ… na dziaÅ‚anie pokarmu uczulajÄ…cego.

​

Ponieważ w obydwóch przypadkach koÅ„cowym czynnikiem wywoÅ‚ujÄ…cym alergiÄ™ jest histamina, objawy zarówno nietolerancji jak i alergii mogÄ… być identyczne. Dlatego też zwykle nietolerancja histaminy mylona jest z alergiÄ… pokarmowÄ…, podczas gdy pierwotna przyczyna objawów jest inna. Taka bÅ‚Ä™dna diagnoza skutkuje dÅ‚ugim, kosztownym i zupeÅ‚nie nietrafionym leczeniem rzekomej alergii. OkreÅ›lenie, czy przyczynÄ… objawów jest alergia pokarmowa czy nietolerancja histaminy ma podstawowe znaczenie przy wyborze metody leczenia.

​

Za dobry przykÅ‚ad niech nam posÅ‚uży najczÄ™stszy czynnik uczulajÄ…cy – mleko krowie. Zawarte w nim biaÅ‚ko beta-kazeina A1 (wystÄ™puje w mleku krów europejskich) wywoÅ‚uje reakcje alergiczne bezpoÅ›rednie lub tzw. reakcje krzyżowe. Jednakże, może ono wyrzÄ…dzać jeszcze wiÄ™cej szkody, ponieważ podczas procesu trawienia, jest rozkÅ‚adane do beta-kazomorfiny-7 (BCM-7). SkÅ‚adnik BCM-7 powoduje silne uwalnianie histaminy (Kurek et al., 1992), co jeszcze bardziej wzmaga alergenne dziaÅ‚anie mleka. Dodatkowym możliwym negatywnym skutkiem obecnoÅ›ci w organizmie BCM-7 jest jego dziaÅ‚anie podobne do wpÅ‚ywu egzogennych opioidów (grupa substancji wiążących siÄ™ z receptorami opioidowymi ukÅ‚adu nerwowego, czyli receptorami silnie reagujÄ…cymi na zwiÄ…zki wpÅ‚ywajÄ…ce na nastrój lub substancje psychoaktywne). Niektórzy badacze wiążą wpÅ‚yw BCM-7 z wspóÅ‚udziaÅ‚em w powstawaniu schorzeÅ„ neurologicznych (np. autyzm i schizofrenia) oraz widzÄ… Å›cisÅ‚y zwiÄ…zek z reakcjami prowadzÄ…cymi do chorób autoimmunologicznych.

​

Jeżeli wiÄ™c u osoby pijÄ…cej mleko (jogurty, twaróg, itp.) wystÄ™pujÄ… objawy jak w uczuleniu, należy najpierw sprawdzić, czy ustanÄ… one po odstawieniu mleka czy nabiaÅ‚u (nie dotyczy masÅ‚a). Jeżeli tak siÄ™ stanie, bÄ™dziemy wiedzieli, że mamy do czynienia z alergiÄ… na mleko. Jeżeli jednak bÄ™dÄ… one nadal wystÄ™powaÅ‚y, a wykluczamy alergiÄ™ na inny pokarm, warto spojrzeć na listÄ™ produktów wymienionych we wczeÅ›niejszej części artykuÅ‚u i sprawdzić, czy aby problem nie leży w nietolerancji histaminy. Jeżeli testy alergiczne sÄ… ujemne, a objawy uczuleniowe nadal wystÄ™pujÄ…, doÅ›wiadczony lekarz szybko zorientuje siÄ™, że ma do czynienia z nietolerancjÄ… histaminy.

​

Osobom zainteresowanym tematem polecamy wykonanie Testu Zdrowia, który znajdziesz TUTAJ. Duża jego część poÅ›wiÄ™cona jest wÅ‚aÅ›nie sprawie nietolerancji histaminy.

​

Osoby, które majÄ… nietolerancjÄ™ histaminy, niezależnie od jej nasilenia, polecić można produkt Ahista, który skomponowany zostaÅ‚ tak, aby wspomagać organizm w wytwarzaniu enzymu diaminooksydazy (DAO) i przeciwdziaÅ‚ać przyczynom oraz objawom takiej nietolerancji. Opis produktu Ahista.

Ahista Dr Jacobs 1.jpg