Nasiona Chia

 

Novel Food

 

Naturalne źródło kwasów Omega-3

i Omega-6 w idealnej proporcji 3:1

450 g na 225 porcji

​​​

Nasiona Chia (Salvia hispanica L.) były uprawiane w Ameryce Środkowej

już od czasów Azteków. W Europie znane są od niedawna. Nasiona te są

bogate w niezbędne dla zdrowia nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3

i -6 w optymalnych proporcjach 3:1.

 

Chia zawierają także stosunkowo dużo żelaza, wapnia i białka. Jedna łyżka chia pokrywa ok. 5% dziennego zapotrzebowania na białko i ok. 15% na magnez. Są one także bogate w błonnik (jedna łyżka ma go ok. 5g). Składniki w nich zawarte są łatwiej przyswajalne niż te z siemienia lnianego.


Kwasy Omega-3 są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Roślinny kwas tłuszczowy Omega-3 nazywa się kwasem alfa-linolenowym. Kwas ten przyczynia się on do utrzymania prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi (przy spożyciu przynajmniej 2 g nasion chia dziennie).


Chia spowalniają i stabilizują wchłanianie węglowodanów. Jest to ważne nie tylko dla osób z cukrzycą typu II lub stanem przedcukrzycowym, ale również dla odchudzających się. Dzięki chia cukry uwalniane są stopniowo oraz równomiernie, co zapobiega napadom głodu między posiłkami.


Zawarty w chia aminokwas tryptofan wspomaga wytwarzanie serotoniny, która jest odpowiedzialna za dobre samopoczucie.

 

Przykładowe sposoby spożywania:
dziennie min. 2 g (łyżeczka) nasion chia:

 

  • posyp na pieczywo, zupę, ryż, ziemniaki, danie warzywne, sałatkę,

  • zmieszaj z jogurtem, owsianką, musli,

  • zmielone lub całe nasiona chia używaj do pieczenia chleba,

  • zmiksuj z koktajlem owocowym lub warzywnym,

  • zalej nasiona gorącą wodą i odstaw (jak siemię lniane), by uzyskać żel, który działa osłaniająco i tonizująco na śluzówkę żołądka,

  • zmielone chia użyj do zagęszczenia zupy lub sosu,

  • zmielone chia dodaj do mleka sojowego, kokosowego, migdałowego, orzechowego i odstaw aż uzyskasz konsystencję budyniu.

 

 

Chia nasiona Dr Jacobs tabelka.jpg